Accueil / Commentaires utilisateur

Filtre
Affichage

  • Guillaume Léotard - Dimanche 17 Septembre 2017 22:05
    Begonia hirsuta Aubl. 1775!
  • floredeguyane - Mercredi 6 Septembre 2017 19:48
    En effet Palicourea cuspidata n'est pas présent en Guyane, c'est une espèce andine. J'ai renommé cette plante P. diminuta, je pense que ça correspond mieux que P. subcuspidata (ou P. didymocarpos) avec cette corolle très petite et très courte.
    Je rajoute les commentaires et les liens fournis par Charlotte :

    "Hi,
    Psychotria/Palicourea cuspidata is a species of montane forest in the Andes. In my opinion, it does not occur in French Guiana.

    Palicourea/Psychotria acuminata and Palicourea/Psychotria subcuspidata were confused with Pal. cuspidata, people just used one name for all of them. These other species are found in low elevation forest (below 1800 m). The combination of these three species under one name was wrong, and because of bad taxonomy. Recently Delprete decided that there is another older name for Pal. subcuspidata, he calls it Palicourea didymocarpos. I am not 100% convinced that this is the correct identity of the name "didymocarpos", though, and have not been using that name yet.

    http://www.tropicos.org/Name/100406544?projectid=34

    http://www.tropicos.org/Name/100401744?projectid=34

    Recently I separated some of the plants that grow in northeastern South America as Pal. diminuta:

    http://www.tropicos.org/Name/100406484?projectid=34

    Ch. "
  • floredeguyane - Mardi 5 Septembre 2017 21:32
    Salut Guillaume,
    Je renomme la plante Casearia rusbyana mais c'est parce que c'est toi ! De moi-même, d'après les scans que je peux visualiser, je n'arrive pas à trancher entre C. rusbyana et C. grandiflora. Si tu lis ce message, pourrais-tu dire ce qui permet de choisir à partir de cette photo ? À bientôt oui ;-)
  • Guillaume Léotard - Lundi 4 Septembre 2017 06:41
    Salut Olivier,
    C'est Casearia rusbyana. J'en avais justement quelques photos à déterminer de la piste de Paul Isnard.
    Une bise, j'espère que la prochaine fois on se croisera;-)
    Guillaume
  • floredeguyane - Mercredi 30 Août 2017 21:36
    Je suis retourné la photographier au même endroit et oui, c'est bien S. conduplicata, les petites feuilles axillaires avec leur base auriculée correspondent bien.
  • floredeguyane - Lundi 28 Août 2017 18:55
    Si, menciona el nombre del autor (Olivier Gaubert) y también la dirección del sitio si es posible, gracias !
  • César González - Lundi 28 Août 2017 00:27
    ¿podría usar la foto en una publicación?
  • floredeguyane - Samedi 26 Août 2017 09:47
    En fait, contrairement à ce que je pensais, je ne l'ai pas re-photographiée. J'ai re-photographiée P. racemosa ! Donc pas plus de détails de cette plante pour l'instant. En tous cas je partage votre avis qu'il ne s'agit pas de P. octocuspis dont les stipules sont beaucoup plus longues... D'ailleurs je la trouve bien plus proche visuellement de P. racemosa. Je résiste pour l'instant à la petite voix qui me dit qu'il s'agit tout simplement de P. racemosa ! J'aimerais bien retomber sur un individu de même apparence et avec présence de fruits, à deux ou cinq graines ?
  • floredeguyane - Jeudi 24 Août 2017 06:26
    Je viens de la renommer. Et avec son autorisation je publie la très intéressante (et longue !) réponse que Charlotte m'a faite sur le sujet :

    "Hi,

    1) Aublet named many species of Rubiaceae, and he called each of them [genus] guianensis. They are all different species, but the species name, "guianensis", is the same. If more than one of these species is included now in the same genus, only one of them can be called "guianensis".

    2) At one time, people thought that Palicourea guianensis and Mapouria guianensis belonged in the same genus, Psychotria. They are two different species, as you note. In Psychotria, only one of them can be called "guianensis", and the question here is, which species was called "Psychotria guianensis" first. Previously people thought that Palicourea guianensis = Psychotria guianensis (Aubl.)Raeusch. was the first one, and had priority. Now Delprete says that is wrong, the Mapouria guianensis = Psychotria guianensis (Aubl.) Clos was the first one. That means the name "Psychotria guianensis" is still a name we can use, but it is a different name than before, nomenclaturally different and also a different species (Mapouria vs. Palicourea).

    3) Candolle looked at the plant that you now call Psychotria mapourioides, and where you see one species, he saw three similar, related but distinct species: Psychotria mapouria was the name he used for Mapouria guianensis, and he thought that Psychotria mapourioides and Psychotria patrisii were two species simliar to that but separate. Now, we think these names all apply to the same species.

    4) When people accept the name Psychotria guianensis (Aubl.) Raeusch. as a "good" name, then the other "Psychotria guianensis", the one based on Mapouria guianensis, can't be used because it is the same as the other name. So when people accept the name Psychotria guianensis (Aubl.) Raeusch., they have to find a different name for the other species. The way to find a different name for it is, to use the next oldest name that applies to that species. The next oldest names are Psychotria mapourioides and Psychotria patrisii. For some reason, someone preferred Psychotria mapourioides, and started to use that name so everyone else has to do the same.

    5) When Delprete decided that Psychotria guianensis (Aubl.) Clos is a good name and should be accepted, we no longer need to use the other name, Psychotria mapourioides. But, you can continue to use it if you think it is a different species from Mapouria guianensis.

    Charlotte"
  • Olivier Lachenaud - Dimanche 20 Août 2017 22:31
    Charlotte Taylor avait identifié les échantillons guyanais comme P. octocuspis, mais en l'occurrence je ne partage pas son avis: le véritable P. octocuspis a les rameaux et inflorescences glabres, et les pointes des stipules plus longues.